Det var i 4 tiden natt til søndag at kjæresten til Julie våknet opp til tidenes smertehelvete. Og for de som ikke tror øreverk er ille, prøv det! Om du liker å ha følelsen av en million ståltråder som sitter inn i øret, og som i tillegg er koblet til en 230 volts strømkontakt nærmer du deg dette. En deilig pulserende smerte som fører ikke bare til at det faktisk gjør vondt, men også til at tiden går saktere. FOr tid er et begrep man ikke alltid har helt kontroll på. Tiden går utrolig sakte når man f.eks har vondt og venter på 2 Paralgin Forte. Da må man benytte tiden sin til noe, og det å kjefte og smelle kan for mange være veldig fint. Så resten av dagen har kjæresten til Julie vært halveis dopet ned, og samtidig hørt litt dårlig. Omtrent som i russetiden, bare da har man på en måte lagt opp til det sjææl.
Men man bruker ikke en blogg for å være emo! Vi liker ikke det. Derfor har jeg tenkt til å benytte denne gjesteplassen til å snakke om noe som opptar meg utrolig mye. Jeg vil selvfølgelig snakke om fremstilling av makt i reklamer, og hvilket virkemidler som kan få frem denne følelsen. Først må vi snakke om forventningene man ofte har i forhold til makt. Man forventer seg ofte i en reklame at en protagonist har makten, mens en antagonist prøver å stjele den. For å ta et eksempel kan vi ta den velkjente Ballroom Blitz reklamen til Norsk Tipping, produsert av DDB/New Age. I det øyeblikket reklamen starter regner man med at makten sitter hos forbrukeren, personene som skal sette seg inn i en drosje og betale for å komme seg til et sted. Men her skjer det en helomvendig ganske tidlig, og det viser seg at den som sitter med makten er drosjesjåføren. Han har nemlig økonomien, verdigheten til å bestemme selv hvilket passasjerer han vil ha med og hvem han ikke vil ha med. Dermed er det han som har makten. Og hvilket virkemidler bruker man for å få frem dette. Det er selvfølgelig viktig å bruke kontraster for å understreke dette.
Men nok om det, i morgen er det nynorvegaeksamen i temaet MAKT! Yeah. For meg har MAKT vært en fellesnevner gjennom hele året. Jeg har skrevet særemne om MAKT; revyen het MAKT; NyNORVEGAeksamen handler om MAKT; makt er roten til alt jeg driver med. Men hvem har egentlig makten?
Julie seff <3
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar